Onderhoud

Hoe poets je het beste je fiets?

Dit is een van de meestgestelde vragen in onze winkel.

Zoals de meeste mensen wel weten is de hogedrukreiniger slecht voor de fiets. Op deze manier spuit je water en zand in de lagers. Hierdoor onstaat er extra slijtage. Is je mountainbike of racefiets echt vuil dan mag je de hogedrukreiniger wel gebruiken. Zet hem op een lage druk en neem voldoende afstand van de fiets. Spuit nooit recht op het lagerwerk.

Wat heb je nodig om je fiets goed te poetsen en smeren:

 

Aanbevolen is:

Borstelset 5 delig

1 emmer en 2 sponzen

Morganblue bio cleaner (Indien niet aanwezig vervangen evt. door bikewash of bionet)

Morganblue ketting reiniger.

Teflon (liefst in druppelflesje)

Droge poetsdoek.

 

Doe een weinig Morganblue kettingreiniger in een potje. Neem de verfkwast van de borstelset en dompel deze in het potje. Maak hier vervolgens de ketting en tandwielen goed mee schoon. Ook de deralieur mag je er mee schoonmaken. (let op: de fiets moet nog droog zijn dus niets eerst de fiets afspoelen. De kettingreiniger is biologisch afbrekenbaar en indien het met water in aanraking komt onbruikbaar).

Spuit vervolgens de ketting en tandwielen goed af met de tuinslang.

Doe nu een scheutje bike wash of bionet in een emmer met warm water. Neem een spons en dompel deze in de emmer. Vervolgens neem je met de spons de ketting vast en draait een aantal keren rond. (je ketting is nu helemaal schoon).

Neem nu de andere spons en begin de fiets verder af te wassen. (anders zou je fiets meteen onder het vet van de kettingspons zitten). Indien je de wielen eruit kan halen is dit natuurlijk makkelijk om in de kleinste hoekjes te komen.

Met de kleine borstels van de borstelset kom je overal makkelijk tussen.

Gebruik de grote borstel voor de velgen en spaken. Het kleine lange borsteltje is gemakkelijk voor de naven.

Veel buitenbanden zijn gekleurd. Hierin blijft vaak veel vuil zitten. Dit vuil is het beste te verwijderen met een schuursponsje. Deze alleen voor de banden gebruiken. Gebruik je een schuursponsje voor het frame of velgen ga je deze beschadigen.

Nu de fiets goed afspoelen met de tuinslang.

Nu is de fiets schoon. Laat hem een beetje uitdruppen en monteer de wielen weer in de fiets. Veeg nu de fiets en de ketting goed droog. Doe nu op de ketting een weinig smeermiddel met een druppelflesje (met teflon) dus geen silicone spray. Smeer vervolgens de kleine scharnierpuntjes van de deralieurs en van de remmen. Ook de puntjes waar de binnenkabel de buitenkabel ingaat mogen een beetje gesmeerd worden.

Nu het belangrijkste van alles!! Neem de poetsdoek en veeg de overtollige teflon van de ketting. Doe je dit niet dan gaat er veel zand en vuil aan blijven plakken waardoor je meer slijtage aan je ketting en tandwielen gaat krijgen.

 

De fiets kan je af en toe eens cleaneren met Morganblue bike polish. Hierdoor behoud je de diepe glans en krijgt vuil een slechtere hechting. We hebben ook een speciale cleaner voor matte fietsen.

 

Kleine handige tips.

*Kijk na het fietsen altijd je banden na op steentjes of andere scherpe voorwerpen. Heb je iets in de band   gereden verwijder dit dan met een klein schroevedraaiertje. Laat de band vervolgens leeg en lijm het sneetje met seconde lijm.

*Zadelpennen zakken soms heel langzaam in het frame zodat u zonder dat u het merkt lager komt te zitten. Vaak kom je er pas na een  aantal maanden dat je postitie niet meer klopt of moet je er zelfs op geattendeerd worden door een collega fietser.

 Plak daarom een klein plakbandje op de zadelpen. Zo ziet u altijd als het zadel gezakt is. Idien het zadel blijft zakken gebruik dan een  weinig tacx montage pasta.

*Pomp je banden altijd goed op. Dit zorgt er niet alleen voor dat de fiets beter rold maar zorgt er ook voor dat je minder lek gaat rijden.

*Bij het poetsen van carbon frames of onderdelen het liefst een pluizige doek nemen. Idien er een scheurtje of breukje in het carbon zit zal   je dit meteen opvallen omdat er pluisjes achter het carbon blijven hangen.

*Gebruik bij het smeren van de ketting bij voorkeur een druppelflesje ipv een spuitflesje. Dit voorkomt teveel smeren. 

*Leg bij het monteren van de buitenband altijd het merklogo bij de ventiel. Indien je lek gereden hebt en je hebt de binnen en buitenband  van de velg is het makkelijk zoeken waar het scherpe voorwerpje in de band zit.

*Controleer regelmatig de remrand van de velg. Deze kunnen voor landurige slijtage hol worden en dit kan tot levensgevaarlijke situaties  leiden. Indien je twijfeld kom dan even langs voor een second opinion.

*Haal regelmatig de zadelpen uit je frame en doe er een weinig vet aan. Als zadelpennen langdurig in een frame zitten kunnen deze zo  gaan oxideren dat ze niet meer uit het frame komen. Regelmatig invetten voorkomt dit.

*De bandenspanning staat altijd op de zijkant van de band. Rond de 8 bar is een goede spanning voor de racefiets. Voor de mountainbike  mag de druk rond de 2.5 - 3.0 bar zijn en voor een normale fiets rond de 4 bar.

 Bij de racefiets en mountainbike is het natuurlijk belangrijk welke ondergrond of welk weer het is. Bij regenweer mag je de band ongeveer  een 0.5 -1.0 bar zachter zetten voor meer grip.

*Indien je de bandafnemers vergeten bent en je hebt een lekke band, gebruik dan de snelspanners van de wielen als bandafnemers.

*Het beste is het om de wielen van de fiets pas in de fiets te zetten als deze op de grond staat. Anders zou het wiel niet helemaal in de     padden kunnen vallen en zou je ongemerkt je band door kunnen remmen.

*Gebruik bandafnemers alleen voor het demonteren van de band. Bij het monteren NOOIT bandafnemers gebruiken. Monteer je de    buitenband wel met bandafnemers heb je een grote kans de binnenband lek te prikken.

*Indien je je fiets afgewassen hebt in de winter en het vriest zorg dan dat je je fiets op een warme droge plaats neerzet. Anders zouden  de kabels en body kunnen bevriezen. Sta je op een tocht en je fiets trapt ineens door dan is de kans groot dat de body bevroren is. Een  scheutje antivries over de body, of je fiets even warm neerzetten doet wonderen.

* s'Winters wordt er veel zout op de weg gestrooid tegen de gladheid. Indien je in de winter over de weg fietst zorg dan dat je je fiets bij  thuiskomst goed afwast. (zie bovenstaande handleiding). Ook als je twijfeld of er zout ligt even de fiets afspoelen met ruim voldoende  water.